10 festői szépségű tájakon robogó kisvasút

Kevés olyan fiúgyermek van, aki nem szeretett volna vasutas lenni kis korában, és valljuk be: a vonatozás varázsa megmaradt felnőtt korunkra is.

A zötyögő kisvasutak varázslatos környezetben tekeregnek, s rajtuk olyan gyönyörű helyekre is eljuthatunk, melyre másképp nincs lehetőség. Igazi természetközeli élményt jelent, ha ezzel az érdekes közlekedési eszközzel barangoljuk be hazánk vidékeit. De akár a túránk egy szakaszának kiváltására vagy pusztán a vonatozás kedvéért is megéri kipróbálni őket, a nyári melegben pedig a menetszél sem egy elhanyagolható szempont.

A kisvasutak, hivatalos nevükön keskeny nyomtávú vasutak komoly múltra tekinthetnek vissza hazánkban, hiszen az első keskeny nyomközű vasút kiépítését 1832-ben, Széchenyi István vetette fel. 1854-ben az osztrák kormány által kibocsátott vasút engedélyezési törvény lehetővé tette, hogy a nagybirtokokon egyszerű építési engedéllyel saját használatú keskeny nyomközű vasutakat telepíthessenek. A kisvasutak jellemzően a nagybirtokon belüli szállítási és rászállítási feladatokat látták el. Ezt követően, az 1870-80-as években kezdődött meg a főként mezőgazdasági szállítási igényeket kiszolgáló kisvasút-hálózatok építése.

Az 1920-as évekre már rengeteg keskeny nyomtávú vasút közlekedett az országban, a második világháború után pedig egyre nagyobb részt vállaltak a személyszállításban is. A 20. század második felében már leginkább turisztikai célokra, úttörővasútként hozták létre őket.

Listánkba olyan kisvasutakat gyűjtöttünk össze, melyeket nem csak szépségük, de érdekességük miatt is érdemes felvenni a bakancslistánkba.

Balatonfenyvesi Kisvasút

A Balatonfenyvesi Kisvasút Magyarország utolsó fennmaradt gazdasági vasútvonalán üzemel.

Zsuzsi Erdei Vasút

A ma is üzemelő legrégebbi kisvasút a debreceni Zsuzsi Erdei Vasút, melyet 1882-ben létesítettek.

Csömödéri Kisvasút

A csömödéri, a maga mintegy 110 kilométerével a leghosszabb kisvasút hazánkban, azonban ennek csak a harmadán zajlik személyszállítás. A kisvasutat 2015-ben Magyar Termék Nagy-díjjal jutalmazták a vonalon működtetett Zakatoló Erdei Iskoláért.

Almamelléki Erdei Vasút

1901-ben báró Biedermann Rezső építtette hazánk egyik legkeskenyebb, 600 mm-es nyomtávú  kisvasútját.

Kemencei Erdei Múzeumvasút

A Kemencei Erdei Múzeumvasút az egyetlen, kizárólag önkéntes munkával működtetett kisvasút.

Hortobágy-halastavi Kisvasút

A Hortobágy-halastavi Kisvasút az egyetlen kisvasút Magyarországon, amely halastavi környezetben fut.

Nagycenki Múzeumvasút

A nagycenki Széchenyi-kastély közelében 1972-ben épült meg a gőzüzemű múzeumvasút, melyen az ország különböző részein megszüntetett kisvasutak járművei közlekednek.

Gemenci Állami Erdei Vasút

Hazánk egyetlen ártéri keskeny nyomközű erdei vasútja csaknem 30 kilométer hosszan, jellemzően a Duna mellékágai, holtágai mellett kanyarog, miközben látványos erdőrészleteket, réteket, vadföldeket érint.

Lillafüredi  Erdei Vasút

A Lillafüredi Állami Erdei Vasút talán az ország legszebb útvonalán kanyarog, sűrű fák között, meredek hegyoldalon és még alagúton át is zakatol a kis vonat.

Mesztegnyői Erdei Vasút

A Mesztegnyői kisvasút hazánk egyik leghangulatosabb kisvasútja, a Balaton partjától mindössze harminc kilométerre. Bár nem kifejezetten hegyi pálya, vonala nagyrészt erdőben vagy tavak mellett halad.

#CsodalatosMagyarorszag Kövess minket Instagramon is!

Használd posztjaidnál a #CsodalatosMagyarorszag hashtaget!