Tíz éves a Senso Media Zrt., Magyarország egyik leginnovatívabb cége

Lelkes egyetemisták alapították tíz éve a Senso Media Zrt.-t. Mára már számtalan helyen találkozhatunk eszközeikkel és megoldásaikkal az ország szinte bármelyik pontján amikor tankolunk, jegyet veszünk kedvenc csapatunk mérkőzésére vagy éppen egy bevásárló központban keresünk egy bizonyos üzletet a kirakatok végeláthatatlan soraiban.

Az ehhez vezető útról, a sikerhez szükséges gondolkodásmódról és a jövőben rejlő lehetőségekről beszélhettünk Major Attila Gábor vezérigazgatóval és Klie Ferenc üzletfejlesztési és kereskedelmi igazgatóval.

Sokan azt gondoljuk, hogy a Senso Media egy külföldi vállalat magyarországi képviselete, azonban ez téves információ, hiszen 100%-ban magyar tulajdonú cégről van szó. Mi is pontosan a Senso Media és hogyan vált a hazai digital signage egyik előfutárává?

Major Attila Gábor: Hogy valójában mi is, ezt nagyon nehéz röviden, tömören megválaszolni, de mégis megpróbálkozunk vele.

Egy olyan innovációs társulás, központ, ami jól felismert piaci hiányokra vagy trendek hiányosságaira talál ki, fejleszt, gyárt, üzemeltet innovatív, sok esetben a világon egyedülálló megoldásokat. Olyan szoftveres és hardveres megoldásokat szállítunk, amelyekben van egy más nézőpont, egy-két nem szokványos, nem séma szerinti megvalósítás. De sok esetben hívjuk magunkat a megoldások cégének is, ha valahol technikai próbatétel van. Minket kihívással tölt el, ha ezt megoldhatjuk, és meg is oldjuk, ezáltal – azt gondolom, joggal – lehetünk büszkék magunkra és a kollégáinkra is.

Sokak számára megtévesztő lehet a nevünkben használt Média szó (ugyan ezt nem bánjuk, de érdemes tudni, hogy a Médiára irányuló termékeink maximum 25%-os szeletét teszik ki a teljes portfóliónknak, ugyanakkor nem elenyésző, ha csak azt számoljuk, hogy közel 300 olyan eszközünk van, amelyeken médiafelületek értékesítését végezhetjük a cégcsoporton belül).

„FELFEDEZNI VALAMIT ANNYIT TESZ, MINT LÁTNI, AMIT MINDENKI LÁT, ÉS KÖZBEN ARRA GONDOLNI, AMIRE MÉG SENKI.” – idézzük a Nobel-díjas biokémikus, a szegedi egyetem egykori rektora, Szent-Györgyi Albert szavait.

Azért szeretjük ezt mottóként használni, mert talán ennek mentén haladva váltunk a magyar digital signage piac előfutárjává, majd piacvezetőjévé.

És tesszük e törekvéseinket egyéb iparágakban is hasonló sikerekkel, mint például az Üzemanyag üzletágunkban automata üzemanyag-értékesítő kutakkal, a Jegyértékesítő üzletágunkban jegyértékesítő automatákkal és szoftveres rendszerekkel, okos utcabútorokkal, vagy akár a gyerekeket is megszólítva az okos gyermekjátszóterekkel. Nem titkolt vágyunk az elkövetkező években európai és kontinenseket is átívelő piaci terjeszkedésbe fogni a Magyarországon már jól kiforrott és megvalósított megoldásainkra alapozva. Ennek egyik előfutára az Ugandába fejlesztett turisztikai jegyértékesítő rendszer és jegyautomata kontingens, valamint a Digital Signage hálózat szállítása. Ennek kapcsán járt nálunk nemrég az ugandai turisztikai miniszter, aki személyesen ellenőrizte a projekt készültségét. De nem szabad megfeledkeznünk a másik szárnyunk bontogatásáról sem: Magyarország egyik legnagyobb vállalatával dolgozunk együtt egy nemzetközi automata benzinkút-hálózat terjeszkedésében Európában, reményeink szerint legalább 9 országban.

Bár sikerült egy igen nagy piaci rést találni, azért nem indult minden zökkenőmentesen. Milyen akadályok gördültek elétek és hogyan sikerült ezeken túllépni, illetve, hogy használtátok fel az így szerzett tapasztalatokat?

Major Attila Gábor: Azt biztosan állíthatjuk, ha valami igazán „nagy” dolgot szeretnénk építeni, akkor olyan nincs, hogy zökkenőmentes üzlet vagy megvalósítás. Azt gondolom, ennek minden formájával találkoztunk tulajdonosi feszültségek, kiválások, az alulfinanszírozásból fakadó hatalmi játszmák, kollégák „megvilágosodásából” való konkurens cégek alapítása és termékek ötleteinek kimentése, lopása a céges tudásból, nem megfelelő managementi tudásból fakadó téves utak, amelyek sokszor nagyságrendi bukásokkal jártak. A fokozatos építkezés elve sok esetben sem üzletileg, sem portfolióban és szervezeti szinten sem hozták meg elsőre az elvárt előrelépést és sikert, de sikerült mindig egyre jobban finomhangolni, amit teszünk, ami a mai napig egyre nagyobb és nagyobb megoldandó feladatok tömkelegét jelenti. Törekszünk egyre jobbá válni és meghalljuk a kollégáink hangját is: ők, akik segítenek abban, hogy a megfelelő, helyes úton fejlődjünk közösen tovább. Amikor 10 évvel ezelőtt belevágtunk ebbe a cégbe a barátokkal, egyetemi társakkal, nem gondoltam, hogy a legnehezebb fába vágom a fejszém. „Nagyon nagy álmom volt, hogy mi mindent szeretnék csinálni, több üzletágban, lefedve mindent A-Z-ig.” Azt tudtam, hogy nem lesz egyszerű, de abba már nem gondoltam bele, hogy a nagy álomnak nagy ára is van…  Lehet szoftvereket tervezni és fejleszteni a saját eszközeidre, amiket előtte te tervezel, majd legyártod és összeszereled, de utána azt üzemeltetni is tudni kell és még tartalmat is kéne rá gyártani.

Egy szó, mint száz, egy termeléssel foglalkozó cégben, vagy egy tervező vagy grafikai cégben, esetleg egy szoftverfejlesztő vagy egy üzemeltető cégben teljesen más típusú emberek, más rendszerrel, mérőszámokkal és metodikával dolgoznak – na ezt kihívás összehangolni, ráadásul úgy, hogy folyamatosan fejlődjünk, egyre jobban működjünk.

El tudom képzelni, hogy a vállalati meetingek alkalmával szinte sisteregnek az agyak az újabbnál újabb fejlesztések kitalálása, megvalósítása során, de mégis honnan jön a rengeteg ötlet és innováció?

Klie Ferenc: Kollégáink valóban rendkívül kreatívak és cégünk szemléletmódjának köszönhetően minden esetben nyitottak vagyunk az általuk megfogalmazott elképzelésekre is. Az új koncepciók és innovációk nagyrészt Attilától érkeznek, aki rendkívül jó érzékkel látja meg azokat a piaci igényeket, amik megfogalmazódni látszanak Magyarországon vagy világszerte. Ez az úttörő gondolkodásmód az, ami a cég dinamikáját is fenntartja. Másrészről ügyfeleink kreativitása is határtalan, így tőlük is érkeznek olyan ötletek, amikkel érdemes foglalkoznunk hosszútávon is, nem csak az aktuálisan felmerülő igények megoldása kapcsán.

„Természetesen az új ötleteknek jó táptalaj az, hogy minden típusú hardveres és szoftveres fejlesztésre van apparátusunk cégen belül, így gyakorlatilag minden kreatív álom nálunk valósággá válhat.„

Mára már elmondható, hogy egy folyamatos, dinamikus fejlődés jellemzi a céget. A magyar piacból egy jelentős szeletet magatokénak tudhattok, és vannak már szép sikereitek külföldön is. Milyen terveitek vannak a jövőre nézve, akár a hazai, akár a nemzetközi piacot tekintve?

Klie Ferenc: Nagy öröm és megtiszteltetés számunkra, hogy olyan nagy vállalatokat (a teljesség igénye nélkül), mint a MOL Nyrt, vagy a BKK Zrt. is a partnereink között tudhatunk. Előbbi üzemanyag kútjain használja egyre több helyen fizetőautomatánkat, utóbbi jegyértékesítő automatáinak zavartalan működését fogjuk biztosítani üzemeltetési szinten az elkövetkezendő években.

Magyarországon szeretnénk az eddigi nagyobb projektjeink mellett több szektorban is megjelenni, emellett valóban több országban is letesszük a közeljövőben a kézjegyünket.

Hogy látjátok a digital signage jövőjét Magyarországon, egyáltalán hogy állunk digitalizáció tekintetében nemzetközi viszonylatban? Nyitottak vagyunk ilyen fokú fejlődésre, az okos rendszerek hétköznapokba történő integrálására?

Major Attila Gábor: Európai viszonylatban Magyarország előkelő helyet foglal el Digital Signage területén. Az elmúlt években nagyságrendi változásokat tapasztaltunk, de ha csak a környező országokat nézzük, a magyarországi bevásárlóközpontok egységes DS rendszerei magas színvonaluknak köszönhetően kiemelkedő helyen állnak a magyar piacon. A piac nyitott, csak igyekezni kell ezt ésszerű keretek között betölteni, természetesen véges is, mint minden iparág, de a tartalékok rejtenek magukban még további lehetőségeket.

Mit üzentek a jövő digitális felhasználójának?

Klie Ferenc: Azt, hogy elérhetőségeinket a weboldalunkon megtalálják. Viccet félretéve: véleményem szerint a digitalizáció, mint folyamat, már minden szektort és társadalmi réteget elért. Sokan tartanak és elzárkóznak tőle, ami teljes mértékben érthető és elfogadható. Azonban, azt gondolom, érdemes elgondolkodnunk – felhasználói és szolgáltatói szinten – azon, hogy számunkra milyen értékeket és előnyöket adhat egy ilyen változás. Mi is ezt tettük és tesszük nap, mint nap.

A cég szlogenje nem véletlenül „Jelen a jövőben”. A napjainkra jellemző általános technológiai fejlődés új kapukat nyit a könnyedebb életvitelhez és a dinamikusabb üzletvitelhez egyaránt. A digitális megoldások segítségével a lehetőségeknek szinte csak a képzelet szabhat határokat, ha megfelelő tudású és összetételű csapat valósítja meg az ötleteket. Természetesen minden újításnak idő amíg beépül a hétköznapi rutinokba, de jól látható, hogy szokásaink folyamatosan változnak, mivel alapvetővé vált, hogy gyorsabban és egyszerűbben juthatunk információhoz, illetve intézhetjük mindennapi teendőinket, mint pár évvel korábban. Erre a folyamatos változásra reagál a Senso Media már tíz éve újabb és újabb megoldásokkal, amik korszerűbbé teszik környezetünket és időt takarítanak meg számunkra, hogy több maradjon a felemelő pillantok megélésére.

#CsodalatosMagyarorszag Kövess minket Instagramon is!

Használd posztjaidnál a #CsodalatosMagyarorszag hashtaget!