Digitális turisztikai rendszert szállít egy magyar cég Afrika szívébe

A digitalizáció a gazdasági növekedés egyik motorja, amely minden ágazatban kifejti hatását. A digitalizációra való átállás a versenyképesség kulcsa.

A világban zajló technológiai, digitális forradalom a korábbi ipari forradalmakhoz hasonló mértékben alakítja át életünket.

A budapesti Senso Media Zrt. termékeivel hazánkban egyre több helyen találkozhatunk. A céget 11 évvel ezelőtt egy tucatnyi lelkes egyetemista alapította, mára viszont már számtalan nagy üzleti sikert és bevált technológiai megoldást tudhat maga mögött a közel 90 főre duzzadt csapat. Az ország legnagyobb plázáiban információs rendszereik segítik a tájékozódást. Automata fizető-totemeik megtalálhatók számos stadionnál, ahol jegyeket vehetnek rajtuk a szurkolók, továbbá több nagy hálózat benzinkútjainál is, amelyeknél lehetővé teszik, hogy az éjszaka folyamán is tankoljanak az arra járók.

Egyik legnagyobb aktuálisan futó projektjük Uganda hivatalos turisztikai jegyértékesítő rendszerének kifejlesztése és a részeit képző eszközök gyártása. Az, hogy miként került egy Afrika közepén található ország digitalizációs fejlesztése egy hazai vállalathoz, illetve milyen megoldást álmodtak meg, majd hoztak létre a magyar mérnökök kiderül interjúnkból.

A Senso Media fő profilja a Digital Signage, azaz a digitális tartalomszolgáltató rendszerek fejlesztése és gyártása, melyeket saját eszközeivel és szoftvereivel, továbbá egyedi funkciókkal tesz teljessé. Ennek köszönhető, hogy az informálásban, a modern hirdetési felületek létrehozásában és kezelésében, valamint az automatizált értékesítésben is nagy tapasztalattal rendelkezik.
A cég weboldalán Szent-Györgyi Albert szavait tünteti fel mottóként, amelyek tökéletesen összegzik a dinamikusan fejlődő iparágban nélkülözhetetlen innovatív gondolkodásmód mibenlétét: “Felfedezni valamit annyit tesz, mint látni, amit mindenki lát, és közben arra gondolni, amire még senki.”

Feltehetően ennek a látásmódnak a követése tette lehetővé, hogy megoldásai nemzetközi szinten is versenyképessé váljanak és így egy kontinenseken átívelő üzlet keretein belül egy távoli ország egészére kiterjedő rendszert alkosson meg.

Az Ugandába szállított rendszer kapcsán a Senso Media igazgatóságának elnökével, Major Attila Gáborral, a cég kereskedelmi és üzletfejlesztési igazgatójával, Klie Ferenccel, valamint a projekt menedzserével, a társalapító Hujber Andrással beszélgettünk.

Hogyan került egy magyar céghez az ugandai turisztikai rendszer kiépítése?

Hujber András:

Először is köszönöm a lehetőséget, hogy beszélhetek erről a rendkívül izgalmas projektről.

Még 2020 augusztusában, a Külgazdasági és Külügyminisztérium Nemzetközi Fejlesztési Főosztálya által közzétett pályázati felhívásban olvastunk a lehetőségről, s mivel cégünk régóta foglalkozott már interaktív digitális megoldások fejlesztésével úgy gondoltuk, mélyebben is beleássuk magunkat, hogy minél többet megtudjunk a régióban rejlő lehetőségekről, az ott fennálló kihívásokról.

A pályázat kidolgozásához részletesebben belemerültünk az Ugandai Köztársaság által kiadott 30 éves tervbe, mely az ugandai társadalmat a “földművelésből egy modern országba” kívánja eljuttatni (Uganda Vision 2040), illetve a NEFE2025 víziójába. Világosan kirajzolódott, hogy az ugandai kormányzat népszerűsíteni szeretné országa turisztikai lehetőségeit, valamint jelentős bevételnövekedést szeretne elérni a turizmusból.

Óriási problémájuk viszont, hogy a teljes turisztikai ágazat manuálisan és papír alapon működik, a digitalizáció és adatbázis adta lehetőségek teljes hiányával.

A célok eléréséhez hosszútávú digitális stratégiára, eddig nem alkalmazott digitális megoldásokra, reklámokra és marketing kampányokra van szükség.

Az Ugandai Turisztikai Minisztérium digitális stratégiájának részbeni megvalósítását, cégünk, a Senso Media interaktív és digitális reklámszórásra alkalmas kioszkok gyártásával, szükséges szoftverek fejlesztésével, valamint mobilapplikáció fejlesztéssel tudja elősegíteni.

Kidolgozott megoldás csomagunkat “Komplex Infokommunikációs rendszer biztosítása Ugandai Turisztikai szektorának digitalizációjához” névre kereszteltük, de mivel ez érzékelhetően horrorisztikusan hosszú lenne az állandó hivatkozásokhoz, az egyszerűség kedvéért nevezzük csak CITS-nek (Complex Infocommunication and Ticketing System).

Került már korábban is hasonló léptékű megrendelés a vállalathoz?

Klie Ferenc:

Igen, az elmúlt években több nagy méretű, és nagy komplexitású projektet is sikerrel teljesítettünk. Úgy gondolom ezek az összetett feladatok testhez állóak számunkra, hovatovább különösen motiválják a résztvevőket is. Ezzel a tapasztalattal és önbizalommal felvértezve indultunk neki ennek a feladatnak is.

Miben több a Senso Media digitális rendszere, mint a hagyományos megoldásokból kiépítettek?

Major Attila Gábor:

A hagyományos megoldások általában egy adott üzleti szegmensre nyújtanak választ, ezzel szemben a Senso Media fejlesztéseire mind hardveres, mind pedig szoftveres szempontból több üzleti model is építhető. Üzletágaink piaci sztenderdjeit hasznosítva szerteágazó üzleti és technológiai tapasztalatra tettünk szert, melynek köszönhetően egyedibb és adott esetben komplexebb “terméket” tudunk előállítani egy hagyományos produktumot szállító céghez képest.. Ezért is fontos előnynek számít még mindig, hogy a cégen belül megtalálható minden kompetencia és tudás, ami miatt nagyon büszke vagyok az egész csapatra.

Milyen eszközök és megoldások képzik a rendszer alapját és mire fogják ezeket használni?

Hujber András:

A CITS projekt legfőbb elemei a következők voltak:

Beltéri POS Digitális Kioszkok gyártása és telepítése promóciós és marketing célra, készpénzmentes fizetésre és papír alapú jegyek vásárlására, amelyek feljogosítanak turisztikai attrakciókra, kulturális, zenei és egyéb programokra történő belépésre és szolgáltatások igénybevételére.

Beltéri ICT Digitális Light Poster eszközök gyártása és telepítése promóciós és marketing célra, turisztikai termékek hirdetésére.

Ugandai turisztikai mobilapplikáció és interaktív, reszponzív honlap fejlesztése és tartalommal való feltöltése, illetve a rendszer kiépítéséhez szükséges adatbázisok, szerverek létrehozása.

Adminisztrációs interfész fejlesztése a fenntarthatóság és az erőforrásgazdálkodás hatékonyság jegyében – intelligens turisztikai adminisztrációs (back-office) rendszer kiépítése.

Továbbá: Intelligens turisztikai termékek. Valós idejű turisztikai információt biztosító, statisztikai adatok gyűjtésére alkalmas és adatelemző eszközök fejlesztése.

Milyen korábbi üzletek és tapasztalatok kellettek ahhoz, hogy magabiztosan el tudjátok vállalni egy ország hivatalos turisztikai rendszerének kiépítését? Mi tette lehetővé, hogy ekkora projektekhez is felnőjön a cég?

Major Attila Gábor:

Azt gondolom nem célszerű erre a kérdésekre konkrétumokat felsorolni, hiszen minden apró részlet, üzlet , változás szükséges volt ahhoz, hogy a szervezet és az egyének is képesek legyenek kontinenseken átívelő projekteket kiszolgálni és profi módon teljesíteni. Ennek járunk most a kezdetén és a további években szeretnénk ezt a legmagasabb szintre fejleszteni és egyre több nemzetközi projektet teljesíteni, illetve irodáink számát bővíteni világszerte.

Sor került személyes egyeztetésekre is?

Hujber András:

Igen, delegációnk már többször járt Uganda fővárosában, hogy egyeztessen a helyi Turisztikai Minisztériummal, illetve az általa a projektre kijelölt üzemeltetőjével, az Ugandai Turisztikai Ügynökséggel. Megoldás javaslatunkat a szub-szaharai Ország igényeire szabtuk.

Milyen volt Ugandában? Milyen élményekkel gazdagodtatok, illetve hogyan zajlottak a tárgyalások?

Hujber András:

Ketté választanám a kérdésre adandó válaszom a városokra és a természetre, kezdeném a lakott területekről való benyomásommal: Európai szemmel kezdetben egyféle kultúr-sokkot tapasztalhatunk; a házak jelentős része romos és rozoga, az utak egyedül Entebbe és Kampala között megfelelő minőségűek, a legtöbb helyen szinte járhatatlanok voltak. A főváros rendkívül zsúfolt, a nappali csúcsforgalomban szinte átjárhatatlan, motoros taxik, futárok 1000-i járják. A helyi lakosság jelentős része magyar szemmel mélyszegénységben él, mégis mindenki vidám, barátságos, nyugodt, mosolygó, a nyugati civilizációra jellemző stressznek és türelmetlenségnek nyomát se láttuk.

A természet leírhatatlanul szép, vörös vulkanikus homok lepi az utakat, minden zöldell, az útszéli fákon olyan dél-gyümölcsök teremnek bárki számára elérhető formában, melyekért itthon egy vagyont fizethetünk, ráadásul ott az ízük szignifikánsan édesebb. A városi fákon majmok ugrándoznak, díszes madarak költenek zavartalanul. Nagy szerencsénkre az Ugandai Turisztikai Ügynökséggel közösen meglátogathattuk a Murchison Nemzeti Parkot és Ziwa Orrszarvú rezervátumot, ahol igazi Safari élménnyel lehettünk gazdagabbak.

Mi volt a legfurcsább élményetek? 

Hujber András:

A Safari parkban, cölöpházakban töltött éjszaka folyamán krokodilok és egy víziló csorda haladt el a szállásunk körül.

Hogy épült fel a projekten dolgozó csapat? Milyen háttérinformáció és kvalitások kellenek egy ekkora léptékű, országhatárokon átívelő ügylet sikeres koordinációjához?

Klie Ferenc:

A csapat kiválasztására minden esetben nagy hangsúlyt fektetünk. Ez ebben az esetben sem volt másként. Természetesen fontos volt az alapok – mint nyelvismeret, vagy hivatalos folyamatokban való jártasság – mellett például a helyi körülmények és lehetőségek megfelelő ismerete, ami nem egyszerűen teljesíthető peremfeltétel.

A feladat mérete is predesztinálta a több fős menedzsmenti team kialakítását a rendkívül nagy számú támogató csapat mellett.

A projekt átfogó menedzsmentjére Hujber Andrást kértem fel. Az Ő munkáját segíti egy hardver és egy szoftver specifikus projekt vezető, valamint Ugandában is van helyi partnerünk aki nagy ismerettel és tapasztalattal rendelkezik a lokáció specifikumait illetően, így össze tudja fogni a kinti feladatokat.

Természetesen a vezetők mellett – ahogy említettem – kiváló Kollégák alkotják a teljes csapatot, így véleményem szerint kifejezetten jó kezekben van a feladat.

Terveztek visszatérni az afrikai térségbe?

Hujber András:

Igen, az eszközök tengeri úton történő kiérkezését követően egy operatív csapattal fogunk kilátogatni, hogy megkezdhessük azok telepítését a kijelölt helyszínekre. Év végén, a pilot időszakot követően pedig egy delegációval fogjuk majd átadni a működő rendszert az  Ugandai Turisztikai Minisztérium által kijelölt üzemeltetőnek, a Turisztikai Ügynökségnek.

Milyen más nemzetközi terjeszkedést célzó ambíciói és aktuálisan zajló export ügyletei vannak a Senso Mediának?

Klie Ferenc:

Az elmúlt 2 évben rendkívül sok partneri kapcsolatot alakítottunk ki nemzetközi szinten is, melynek köszönhetően egyre több országban vannak előrehaladott egyeztetéseink.

Értékesítési partnerünk 12 országban van már. Kapacitásunkkal párhuzamosan, felfutási idővel és több más tényezővel számolva tervezünk további együttműködéseket is kialakítani.

Jelenleg Horvátországban, Romániában, valamint Németországban van futó projektünk (Uganda mellett), melyeket különös figyelemmel kezelünk.

Jó látni, hogy a sok magyar feltalálóhoz hűen napjainkban is érvényesül hazánkban az új dolgok és megoldások keresése. Még kellemesebb érzés, amikor azt szemlélhetjük, hogy olyan újdonságokat alkotnak meg honfitársaink, amelyeket nemzetközi szinten is elismernek. Természetesen ehhez napjainkban már elengedhetetlen egy jól képzett, megfelelő tapasztalatokkal és egyedi ötletekkel rendelkező csapat. Az, hogy egy hazai KKV, amelyet alig több, mint 10 éve merész egyetemisták alapítottak nagy álmokkal ma már egy távoli országnak szállít kiterjedt, komplex rendszert az élő bizonyíték rá, hogy megfelelő hittel, kitartással, szervezettséggel és céltudatossággal a legkomplexebb elképzelések is megvalósíthatók. Az pedig többször is bebizonyosodott az elmúlt évtizedekben, hogy az egyedi, újszerű, felhasználóbarát termékek a kulcsai a technológiai fejlődésnek, amellyel a gazdasági siker legtöbbször kéz a kézben jár.

Reméljük, a Senso Media csapata is sok olyan újdonságot és egyedi megoldást fog még létrehozni a következő években, amelyek sikeréről örömmel számolhatunk majd be.

#CsodalatosMagyarorszag Kövess minket Instagramon is!

Használd posztjaidnál a #CsodalatosMagyarorszag hashtaget!