Április 16-tól újra zakatol az idén 50 éves Nagycenki Széchenyi Múzeumvasút
1972-ben épült meg a 760 mm nyomtávolságú, 3600 m hosszú, Nagycenk és Fertőboz között közlekedő Nagycenki Széchenyi Múzeumvasút.
2022. április 16-án, a húsvéti nyitás alkalmával nyuszis programok várják az érdeklődőket. Az ünnep alkalmából lesz tojáskeresés, nyuszimozi, tojáskvíz és számtalan meglepetés. Az áprilistól októberig közlekedő kisvasút a nagycenki Széchenyi-kastély és a fertőbozi vasútállomás között szállítja az utasokat.
1969 őszén a GYSEV dolgozói körében vetődött fel először a gondolat, hogy a hazai keskeny nyomtávú közlekedés gyorsütemű felszámolásával egyidejűleg a kisvasúti rendszernek a legjellemzőbb eszközeit mentsük meg, megőrizve az utókornak és lehetőleg üzem közben mutassuk be a jelen nagyközönségének. A gondolat legjobbkor támadt, hiszen a nagycenki Széchenyi-kastély helyreállítási munkái akkoriban indultak meg, továbbá emlékmúzeumot is terveztek.
A terv megvalósításának szükségességét az is erősítette, hogy a nagyvasút és a kastély között elengedhetetlenné vált valamilyen személyszállító kapcsolat megteremtése. Kézenfekvő volt tehát a tervezett Múzeumvasutat Nagycenken megépíteni, kiindulva a GYSEV Fertőboz nagyvasúti állomásról. 1969 szeptemberében megtörtént az első bejárás, amelynek során döntés született a volt Fertőboz–Nagycenki cukorgyár vonal töltésének és annak Ikva felett átívelő hídjának hasznosításáról. Ez a mai Fertőboz–Barátság szakasz. A terv megvalósítása a rajzasztalon kezdődött, majd a vágányok építéséhez szükséges anyagok, és a múzeumvasúti célra alkalmas járművek felkutatásával folytatódott. 1970 nyarán kezdődött meg a pályaépítés.
Az vasútüzem elindításához két gőzmozdonyt sikerült szolgálatba állítani. A gőzösök 1970-ig a szurdokpüspöki kovaföldbányában dolgoztak, majd az akkori Építési és Városfejlesztési Minisztérium minden felajánlotta a két kiváló állapotú kismozdonyt a Múzeumvasút számára.
A Nagycenki Széchenyi Múzeumvasutat 1970–72 között a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Zártkörűen Működő Részvénytársaság nagyrészt saját anyagi eszközeivel, valamint széles társadalmi összefogás segítségével építette.
A Múzeumvasút napjainkban
A Nagycenki Széchenyi Múzeumvasúton nem mindennapi személyzettel találkozik az ide érkező látogató, hisz a Múzeumvasút üzemét gyermekvasutasok látják el. 1972-ben a Közlekedési Múzeum egy selyemzászlót ajándékozott, melyre szorgos asszonykezek Széchenyi István egy intő mondatát hímezték: „Csak a múlt megbecsülésén épülhet fel a jelen.” Ez itt a gyermekvasutasok jelmondata is, akik a muzeális értékű közlekedési eszközökön dolgoznak és lehetővé teszik, hogy mások is megismerjék és megszeressék a kisvasutat.
2018-ban nagyszabású felújítás kezdődött a Múzeumvasúton, melynek célja volt a járművek felújítása és állagmegóvása, valamint új játékeszközök beszerzése. Ennek keretén belül felújításra került a teljes pályahálózat az Ikván átívelő híddal együtt.
2022-es menetrend
- A Nagycenki Széchenyi Múzeumvasút 2022. április 16-tól október 23-ig üzemel szombat, vasár- és ünnepnapokon, valamint a meghirdetett hétköznapokon.
- Nyitva közlekedési napokon 9.00 – 18.30
2022-ben érvényes menetjegyárak
- Teljes árú: 800 Ft, menettérti útra: 1400 Ft
- Gyermek (3-14 éves korig): 600 Ft, menettérti útra:900 Ft
- Gőzös pótjegy: 700 Ft, menettérti útra: 1100 Ft
- Családi jegy (2 felnőtt és 2 gyermek): 2 400 Ft, menettérti útra: 4 200 Ft
- Gőzös családi jegy (2 felnőtt és 2 gyermek): 5 000 Ft, menettérti útra: 8 000 Ft
- Kerékpár és élőállat viteldíj: 600 Ft, menettérti útra: 900 Ft
Megközelítés
A Nagycenki Széchenyi Múzeumvasút a Széchenyi-kastéllyal szemben a Hársfasor szomszédságában helyezkedik el.
A gépkocsival érkező utasaink a 85. számú főút melletti parkolóban tehetik le a járművüket. A parkolás díjmentes. A 84. számú főúton érkezők Nagycenken belül a Vám utcába behajtva tudnak eljutni a múzeumvasúthoz.