30 kilométeren át kanyarog az egyedülálló kisvasút a Gemenci-erdőben
Gemenc jelentős része 1977 óta természetvédelmi oltalom alatt áll.
A Közép- és Alsó-Duna ártér ligeterdőkkel borított területe hazánk legszebb természeti tájai közé tartozik. Különleges természeti adottságai miatt a Sió torkolatától délre mintegy 30 kilométer hosszúságban, és 5-10 kilométer szélességben húzódó terület legismertebb része Gemenc.
A Gemenci erdő a víz közelségének köszönheti egyedülálló szépségét. A rendszeresen elöntés alá kerülő 180 négyzetkilométeres területével nemcsak Magyarország legnagyobb ártéri erdeje, hanem európai viszonylatban is egyedülálló.
A Duna forrásától a Fekete-tengeri deltavidékig nem található még egy ilyen nagy, összefüggő ártéri erdő.
Különleges hangulatát a jellegzetes növényvilág, a temérdek vadvíz és az egyedülálló állatvilág határozza meg.
Az erdő a nagyvadak paradicsoma, ahol a szarvasok mellett rengeteg az őz és a vaddisznó is.
A gemenci vidék kincseit több mint hét tanösvény mutatja be, ezek egy részéhez az erdei vasút visz el.
A Gemenci erdei vasút hazánk egyetlen ártéri keskeny nyomközű erdei vasútja, amely csaknem 30 kilométer hosszan, jellemzően a Duna mellékágai, holtágai mellett kanyarog, miközben látványos erdőrészleteket, réteket, vadföldeket érint.
A vasút nosztalgiagőzöse, a Rezét 2001 márciusában állt először szolgálatba a gemenci erdei vasútnál.
Az erdélyi Resicabányán 1954-ben gyártott mozdony a leghíresebb székelyföldi fürdővárosban, Borszéken, a helyi ásványvízüzemben vontatott szerelvényeket, onnan került Európa legnagyobb összefüggő ártéri erdejébe, Gemencre, ahol már nem a tehervontatás, hanem a turisták szállítása a feladata.
A szertartályos, telített gőzzel üzemelő mozdony egyik érdekessége, hogy kazánjának kialakítása lehetővé teszi a fafűtést is, ezáltal sokkal gazdaságosabban tud üzemelni.