25 magyarországi kisvasút, melyen különleges élmény az utazás

A kisvasutakon átélheted a kötöttpályás közlekedés egyedi hangulatát, s egy olyan szögből láthatod Magyarország csodáit, amit lehet, hogy eddig nem is ismertél.

A vonatozás ezen formája nem is elsősorban az utazásról, sokkal inkább az élmények gyűjtéséről szól.

A csodálatos környezetben tekergő kisvasutakon olyan helyekre is eljuthatunk, melyekre másképp nincs lehetőség. Igazi természetközeli élményt jelent, ha ezzel az érdekes közlekedési eszközzel barangoljuk be hazánk vidékeit.

Egy kis történelem

Kisvasútnak – hivatalos nevén keskenynyomközű, vagy keskenynyomtávú vasút – azokat a vasutakat nevezzük, ahol a vágány két sínszálának egymástól való távolsága, a nyomtáv, kisebb, mint az országos hálózati standard (1435 mm).

A mai magyarországi kisvasutak története az 1870-es évekre nyúlik vissza, mikor elindult az építésük. A legrégebbi a Zsuzsi Vasút, amely 1882 óta üzemel. Az első erdei kisvasút pedig a Pálházi Állami Erdei Vasút, amely 1888 óta működik.

A valaha leginkább gazdasági szerepet betöltő és erdészeti munkásokat szállító keskeny nyomtávú kisvasút vonalak mára elsősorban a turizmust szolgálják.

A könnyebb áttekinthetőség érdekében területi egységekre bontva listázzuk a kisvasutakat.

Kemencei Erdei Múzeumvasút, Kemence

fotó: Kemencei Erdei Múzeumvasút

A Kemencei Erdei Múzeumvasút a Börzsöny északi részén kanyarog Kemence és Feketevölgy kitérő között. Nevéhez híven a legkisebbek oktatásával és élményszerű tanításával is foglalkozik, így egy vasúttörténeti kiállítás és kovácsműhely kapcsolódik a 4 kilométeren robogó kisvasúthoz. A múzeumvasutat a Kisvasutak Baráti Köre Egyesület önkéntes munkával üzemelteti. A menetrend ITT olvasható.

  • Ár: felnőtt egy útra 1400 Ft (2 km), 2200 Ft (5 km), menettérti 2700 Ft. Kedvezményes egy útra 1000 Ft (2 km), 1500 Ft (5 km), menettérti 1900 Ft

Királyréti Erdei Vasút, Királyrét

fotó: Királyréti Erdei Vasút

A Török-patak völgyét szeli át a több, mint 11 kilométer hosszú Királyréti Erdei Vasút, amely a harmadik legforgalmasabb kisvasút hazánkban. Az első pályát 1893-ban építették erdészeti céllal. A mozdonyok egész évben közlekednek és szállítják az utasokat a 30 perces menetidőt igénylő gyönyörű erdei szakaszon: április 1. és október 31. között minden nap (hétvégén és ünnepnapokon több járattal), november 1. és március 31. között csak hétvégén (szombat, vasárnap, ünnepnap). A menetrend ITT olvasható.

  • Ár: menetjegy 1300 Ft (kedvezményes: 1000 Ft), menettérti jegy 2000 Ft (kedvezményes: 1600 Ft)

Széchenyi-hegyi Gyermekvasút, Budapest

fotó: MÁV

A Széchenyihegy állomástól Hűvösvölgyig tartó, és csodás természeti környezetben zakatoló kisvasút teljes vonalán gyermekek irányítják a vasúti közlekedést. A két végállomással együtt 8 megállója van és menetrendszerűen az alábbi közbülső megállókon szállhat le: a Normafán, Csillebércen, Virágvölgyben, Jánoshegyen, Szépjuhásznén és Hárshegyen. A megállókból számos kilátót, erdei játszóteret és más érdekes helyeket is elérhet egy rövid kirándulással. A menetrend ITT olvasható.

  • Ár: felnőtt menetjegy 1000 Ft, gyermek menetjegy 500 Ft.

További kisvasút a térségben: Bezina-völgyi Erdei Vasút, Nagybörzsönyi Erdei Vasút, Veresegyházi Múzeumvasút, Skanzen Vonat Szentendre.

Lillafüredi Állami Erdei Vasút

fotó: Békési József | Csodálatos Magyarország

A Lillafüredi Állami Erdei Vasutat (LÁEV) eredetileg teherszállításra, elsősorban a Bükk erdeiben kitermelt faanyag mozgatására építették meg 1920-ban. A LÁEV 70 éven keresztül párhuzamosan végezte az anyagmozgatás és a személyszállítás eltérő feladatait. 1990-ben megszűnt a teherszállítás, azóta a kisvasút kizárólag turisztikai funkciót tölt be. A LÁÉV hazánk egyik legszebb vonalvezetésű kisvasútja, meredek hegyoldalakban, különleges völgyhidakon, alagutakon vezet keresztül. A menetrend ITT olvasható.

  • Ár: teljes árú  2000 Ft, kedvezményes 1400 Ft.

Szilvásváradi Erdei Vasút

fotó: Dávid Sándor | Csodálatos Magyarország

A Szilvásváradi Erdei Vasút nem csak a legmeredekebb vonalvezetésű hazai kisvasút, de egyben a legforgalmasabb is. A vasút 1908-ban kezdte meg működését egy keskeny nyomtávú gőzmozdonnyal és faanyag, valamint a mészkő szállítását segítette a világháborúk alatt is egy 30 kilométeres pályán. Később a 60-as évektől már nem gőzmozdony húzta a szerelvényeket, és a 90-es években indult újra a forgalom a megmaradt 5 kilométeres pályán a turisták számára. A festői útvonalon 2 megállóhely van. Az első a Tótfalusi-völgy bejáratánál, a második a Szalajka-Halastó, ahol az Erdészeti múzeum is van. A végállomás pedig a Gloriett tisztás. A menetrend ITT olvasható.

  • Ár: 2023.-03.18.-2023.05.31. és 2023.10.02.-2023.12.31. között a Fatelep indítóállomástól a Fátyol-vízesés végállomásig a felnőtt jegy 2000 Ft, a diák jegy 1500 Ft, a gyerek jegy 1000 Ft. Főszezonban, 2023.06.01.-2023.10.01. között a Fatelep indítóállomástól a Fátyol-vízesés végállomásig a felnőtt jegy 2500 Ft, a diák jegy 2000 Ft, a gyerek jegy 1300 Ft.

Pálházi Állami Erdei Vasút

fotó: Pálházi Állami Erdei Vasút

A Pálházi Állami Erdei Vasút pályája eredetileg ipari anyagmozgatás céljából épült meg 1888-ban, így ez hazánk egyik legöregebb kisvasútja. Rajta a menetrendszerinti személyszállítás csak 1958-ban indult meg, napjainkban azonban a hegyközi térség egyik leglátogatottabb turisztikai attrakciója. Nyomvonala a Kemence patak völgyében húzódik, s Pálháza községtől Rostallóig tart, így általa megismerhetjük a Zempléni Tájvédelmi Körzet legszebb részeit. A Pálházi Állami Erdei Vasút menetrend szerinti járatai tavasztól őszig közlekednek a 9 kilométeres vasútvonalon. A menetrend ITT olvasható.

  • Ár: teljes árú jegy 1700 Ft, kedvezményes jegy 1100 Ft.

További kisvasút a térségben: Felsőtárkányi Erdei Vasút, Mátravasút, ám mindkettő előreláthatólag 2023. nyarán kezdi meg menetrendszerinti közlekedését, felújítási munkálatok miatt.

Zsuzsi Erdei Vasút, Debrecen

Az első gőzmozdonyáról kapta a nevét a Zsuzsi Erdei Vasút, amely 1870-es átadásával hazánk legrégebbi kisvasútja. A Debrecenből induló 40 perces útvonalon a várostól keletre fekvő Erdőspuszták világát ismerhetjük meg. A kisvasút homokos talajon, nagyobb buckákra telepített akácosokon, fenyveseken és tölgyeseken halad keresztül, melyeket helyenként szántóföldek szakítanak meg. A kisvasút a Debrecen-Fatelep állomásról indul, megáll a Hétvezér megállóhelynél és Hármashegyaljáról indul vissza. A menetrend ITT olvasható.

  • Ár: teljes árú menetjegy egy útra 1000 Ft, kedvezményes menetjegy egy útra 750 Ft.

Hortobágy-halastavi Kisvasút

fotó: Hortobágyi Nemzeti Park Igazgatóság

Ez az egyetlen kisvasút hazánkban, amely halastavi környezetben fut, a halastavak belső gátja mentén tesz meg egy kb. 5 km-es távot. Az 1910-es évek végén kezdte meg működését, eredetileg haltakarmányt és lehalászott halakat szállított. A motorizációval a teherszállítás fokozatosan átkerült a közútra, a kisvasút pedig feladat nélkül maradt és megkezdődött a felszámolása. A Hortobágyi Nemzeti Park viszont meglátta benne a turisztika lehetőségét, az utolsó szakaszt megmentették a felszámolástól és megindult a felújítás. Az első utasokat szállító szerelvény 2007-ben indult el. Állomások: Hortobágyi Halastó, Lukas Hoffman mh., Konrad Lorenz mh., Peter Scott mh., Kondás-tó / Festetics Antal mh. A menetrend ITT olvasható.

  • Ár: teljes árú 2800 Ft, kedvezményes 2100 Ft.

További kisvasút a térségben: a tiszakécskei Tisza-parti Kisvasút, és a Debreceni Vidámpark kisvasútja.

Csömödéri Állami Erdei Vasút

fotó: Zalaerdő

A Göcseji fenyőrégiót, a Kerka völgyét, illetve a Göcseji bükktájat is érinti a Csömödéri Állami Erdei Vasút, mely a leghosszabb kisvasúti hálózat Magyarországon, a Zala vármegyében található rendszer teljes hossza 109 kilométer. Érdekessége, hogy ennek mindössze a harmadán van személyszállítás, a forgalom nagy részét még ma is a fát szállító tehervonatok jelentik. Vonala hangulatos településeken át haladnak, s számos kerékpáros és bakancsos turistaútvonal is csatlakozik hozzá, így érdemes összekötni a túrázást a hangulatos erdei vasutas utazással. A menetrend ITT olvasható.

  • Ár: teljes árú menetjegy 500-1900 Ft-ig, kedvezményes 400-1300 Ft-ig.

Vál-völgyi kisvasút, Felcsút

fotó: Máthé Zoltán | MTI

A Vál-völgyi Kisvasút Magyarország egyik legszebb keskeny nyomközű vasútja, mely a Puskás Akadémia és az Alcsútdobozi Arborétum között közlekedik. A kisvasút 2016. óta közlekedik menetrend szerint a Vál völgyében, életre keltve a ’60-as és a ’70-es évek kisvasúti vonalainak világát. A kisvasút a Puskás Akadémia és az Alcsútdobozi Arborétum között közlekedik. A megállók között 3-3 km van, így összesen 6 km egy szakasz, a menettérti út pedig 12 km. A menetrend ITT olvasható.

  • Ár: felnőtt 1000 Ft, kedvezményes 500 Ft.

Nagycenki Széchenyi Múzeumvasút

fotó: Nagycenki Múzeumvasút

1972-ben épült meg a 760 mm nyomtávolságú, 3600 m hosszú, a nagycenki kastély közelében, a Hársfasor mellett közlekedő Nagycenki Széchenyi Múzeumvasút. A Nagycenki Széchenyi Múzeumvasút közlekedési és turisztikai látványosság is egyben. A vendégek maguk is vezethetik a kisvonat mozdonyát felügyelet mellett, és az utazás végén tanúsító jegyet kapnak mozdonyvezetői tudásukról. A menetrend ITT olvasható.

  • Ár: teljes árú egy útra 900 Ft, menettérti 1600 Ft; gyermek jegy egy útra 700 Ft, menettérti 1100 Ft

Almamelléki Erdei Vasút

fotó: Mecsekerdő

Hegyek és völgyek helyet lankás dombok és vadregényes erdők között, kéklő tavak mellett, hat kilométeren át zakatol az Almamelléki Kisvasút, a Zselici Csühögő. Története a 20. század elejére nyúlik vissza. A vasút egyik különlegessége a megszokottnál is kisebb, 600 mm-es nyomtáv. A pálya 6 km hosszan halad a széles, szép panorámájú völgyön át. A kiinduló állomáson erdészeti és kisvasúti kiállítás tekinthető meg. Innen indulva a vonat a nádasokkal szegélyezett halastavak mellett halad el, majd fordul a sasréti erdők irányába.  Sasréten az erdei iskola, az ősbükkös és végül a vadászkastély előtt elhaladva érkezünk meg a végállomásra. A vonatozás mintegy 25-30 percet vesz igénybe. A menetrend ITT olvasható.

  • Ár: felnőtt jegy 1000 Ft, kedvezményes jegy 400 Ft.

Balatonfenyvesi Gazdasági Vasút

A Balatontól délre, az egykor a Balaton medrének részét képező lapos Nagyberek területén húzódik hazánk utolsó üzemelő közforgalmú kisvasútja, a Balatonfenyvesi Gazdasági Vasút, melynek 760 mm nyomtávolságú pályáját az 1950-es években kezdték meg lefektetni. Az áruszállítási feladatokra tervezett kisvasúton már 1955-ben szükség személyszállító kocsikban megkezdték az utasok szállítását, majd 1956-tól megindult a menetrendi személyszállítás is. Napjainkban mind a turisták, mind a helybéliek szívesen utaznak a kisvasúton, hiszen a kellemes kikapcsolódás emellett a Nagyberek gazdag állat- és növényvilágában is gyönyörködhetnek az utasok. A menetrend ITT olvasható.

  • Ár: A vonalon regionális tarifa van érvényben, az országos árakhoz képest 25% kedvezménnyel utazhatnak a vendégek. A menetdíjak megállapítása az utazott km távolságnak megfelelően történik.

Gemenci Állami Erdei Vasút, Pörböly

fotó: Ökoturisztikai Központ Gemenc

A Gemenci Erdei Vasút hazánk egyetlen ártéri keskeny nyomközű erdei vasútja, amely csaknem 30 kilométer hosszan, jellemzően a Duna mellékágai, holtágai mellett kanyarog, miközben látványos erdőrészleteket, réteket, vadföldeket érint. Az első vonalakat 1955-ben fektették le az ártéri erdő fakitermelésének könnyítésére. A vonatokat egyes hétvégéken a Rezét
gőzös továbbítja. A menetrend ITT olvasható.

Ár: teljes árú menetdíjak 1500-3200 Ft között, kedvezményes árú menetdíjak 1300-2500 Ft között.

További kisvasút a térségben: Kaszói Erdei Vasút, Mesztegnyői Erdei Vasút, a pécsi Mecseki Kisvasút.

#CsodalatosMagyarorszag Kövess minket Instagramon is!

Használd posztjaidnál a #CsodalatosMagyarorszag hashtaget!