Milliós ritkaság érkezett Tatára, a Vadludak városába

A szakemberek állományfelmérése alapján 8100 vadlúd érkezett meg eddig a Tatai Tavak Ramsari Területre, melyből 6700 nagy lilik, 1400 nyári lúd és 3 tundralúd.

Megérkeztek az első vadlúdcsapatok a Tatai Tavak Ramsari Területre, azonban az Öreg-tavat még nem használják éjszakázó helyükként. Akkor lesz állandó pihenőhelyük a tó, ha annak a vízszintje ideális lesz. Addig a Tata környéki vizes élőhelyeken tartózkodnak.

A tömeget alkotó ludak között feltűnt két, globálisan veszélyeztetett, fokozottan védett vörösnyakú lúd is, melynek eszmei értéke egymillió forint. A nagy lilik észak-oroszországi területeken fészkel, vonulása során 5 ezer kilométert is megtesz. A nyári lúd pedig hazánkban költő vadlúdfaj.

Tata az első olyan magyar város, ahol kifejezetten természetvédelmi megfontolásból korlátozták a szilveszteri tűzijátékozást. A Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület, valamint a Száz Völgy Természetvédelmi Egyesület kezdeményezésére a helyi önkormányzat képviselő-testülete 2018 októberében a vízimadarak védelmében rendeletet alkotott. Ebben foglaltak szerint a

tűzijátékok használata november 1. és február 28. között tilos Tata város területén, kivéve az Agostyáni városrészt.

Ennek az összefogásnak jelképes elismerése, hogy 2018-ban Michl József, Tata polgármestere átvehette a Ramsari Város kitüntető címet, amely a vizes élőhelyeink védelméért kifejtett tevékenységek nemzetközi elismerése.

A tiltás az idei esztendőben is érvénybe lépett november elsejétől. Tavaly példamutató volt a tataiak ezen a téren tanúsított magatartása, amely követendő példát állít mindenki elé. Ezt idén is folytatni kell, melynek eredményeképpen megőrizhető a Tatára látogató sok tízezer vadlúd nyugodt pihenőhelye. Ahhoz, hogy ez az évezredekre visszanyúló természeti jelenség még hosszú évekig fent maradhasson, a városnak és a környék lakóinak együtt kell tenniük – írja a megyei hírportál.

Tudtad?

A csapatosan vonuló madárfajok nagy része „V” formációban repül, mert így energiát tudnak spórolni. Repülés közben szárnyukat enyhén döntött szögben tartják, ezért a szárny fölötti levegő gyorsabban áramlik, mint a szárny alatti területen. Ez hozza létre a felhajtóerőt. Így a környező álló levegőhöz képest a szárny körkörös légáramlást hoz létre, amely a felső felület fölött hátrafelé, az alsó felület alatt előrefelé áramlik. A szárnyak hegyénél felfelé szálló légáramlat alakul ki, amit a követő madár ki tud használni, ha szárnymozgását összehangolja a vezérmadáréval.

#CsodalatosMagyarorszag Kövess minket Instagramon is!

Használd posztjaidnál a #CsodalatosMagyarorszag hashtaget!