Érkeznek az új kompok és katamaránok a Balatonra

Hivatalos közleményt még a Balatoni Hajózási Zrt. és a Vízügy sem adott ki az új kompok és a személyszállító katamaránok érkezésének pontos idejéről, azonban a Hajozas.hu szerkesztősége úgy értesült, hogy napokon belül megkezdik a hajók vízen történő szállítását a Balatonra.

A fenti információnkat erősíti az is, hogy a kompok és a katamaránok a komáromi SAM Shipbuilding and Machinery kikötőjében indulásra kész állapotban vannak jelenleg.

A 2023. június 12-én este készült fotóinkon jól látható, hogy a Sió-csatornán történő szállításhoz elengedhetetlen szerelési munkálatokat a dolgozók elvégezték a hajókon. Az új hajók méretükből adódóan a Sión teljesen összeszerelt állapotban nem szállíthatók, végszerelésük ezért a Balatonon történik meg. A kormányállásokat, korlátokat, és a hajók egyéb alkatrészeit leszerelték, hogy a Sió-csatornán lévő hidak alatt elférjenek a kompok és a katamaránok – olvasható a Hajozas.hu szakportálon.

A kompokat 2022. márciusában tették vízre, azóta a hajógyárnál vesztegelnek, ugyanis a Balaton alacsony vízszintje nem engedte meg, hogy a Sió-csatornát hajózhatóvá tegyék a zsilipek megnyitásával.

Hétfőn a Balaton átlagos vízállása meghaladta a 120 centiméteres szabályozási szintet, így egyes déli parti települések védelme érdekében 2023. június 13-án kedden reggel 8 órakor megkezdődött a vízeresztés. A következő napokban a vízgyűjtőkről érkező – az elmúlt időszakban lehullott csapadékból származó – vízmennyiség után várhatóan tovább emelkedik a Balaton vízszintje – közölte az Országos Vízügyi Főigazgatóság.

A hajozas.hu információi szerint, ahhoz hogy a kompokat, és a katamaránokat a Sión a Balatonra tudják szállítani, a Sió-zsilip megnyitásával 10-15 centiméterrel fog csökkeni a tó vízszintje. 

A Sió-csatorna 120,7 cskm hosszúságban kanyarog Siófoktól a Gemenci erdő széléig, ahol vize a Dunába ömlik. Medre kilométerenként átlagosan 14,5 centimétert lejt, így alkalmas a Balaton és a környék vizeinek szabályzására. A Siócsatorna egyik partján a Mezőföldet, másik partján pedig a Somogyi-dombság és a Tolnai-Hegyhát dimbes-dombos vidékét találjuk. Fő mellékvizei a Kapos és a Sárvíz, melyek 14.721 km2 vízgyűjtő terület vizét gyűjtik össze.

Kormányzati támogatásának köszönhetően, a BAHART jelenlegi flottájának megújítása, az üzemeltett kikötők felújításának előkészítése mellett új kompok és katamaránok gyártása megtörtént.

Az állami 6,6 milliárd forintos tőkeemelésnek köszönhetően 2 db 45 méteres kompot és 2 db 35 méteres katamaránt szerzett be a BAHART közel 5,7 milliárd forintból. A beruházás a hajózási társaság 2030-ig tervezett teljes modernizációs folyamatának első üteme. Az új járművek a legkorszerűbb műszaki és utaskiszolgálási eszközökkel rendelkeznek majd, kiemelt cél, hogy európai színvonalú szolgáltatást biztosítsanak az utasoknak. Ez a fejlesztés történelmi léptékű a BAHART és a balatoni hajózás életében.

A kompok Szántódrév és Tihanyrév között, míg a katamaránok Siófok és Balatonfüred, illetve Tihany között, valamint a Fonyód-Badacsony útvonalon közlekednek majd, így biztosítva a kiemelt balatoni desztinációk elérését.

#CsodalatosMagyarorszag Kövess minket Instagramon is!

Használd posztjaidnál a #CsodalatosMagyarorszag hashtaget!