Julianus-kilátó Nagymaros

Nagymaros, Juliánus Kilátó, 2626 Magyarország

1938-ban építették a Hegyestetőn a csaknem tizenöt méter magas, középkori bástyát idéző Julianus-kilátót, tornyát 1939. május 14-én avatták fel.

Akár Zebegényből, akár Nagymarosról kapaszkodunk fel a Hegyes-tető emelkedőjén, nagyjából négy kilométernyi sétával jutunk fel a Julianus-kilátóhoz. Aki először jár itt, garantáltan meglepő élményben lesz része, hiszen a panorámát 270 fokban a Duna látványa uralja.

Az épület középső szintjén egy fedett helyiséget alakítottak ki, ahová behúzódhatunk a szél és az eső elől. Egy kerek asztalka csábít minket az elemózsiánk elfogyasztására vagy egy baráti csevejre, miközben tovább gyönyörködünk a kilátásban az ablakon keresztül. Ha jó az idő, akár a kilátó melletti padokhoz is letelepedhetünk piknikezni.

Nyugatra Szlovákia, délre Dömös és a Visegrádi-hegység, keletre Visegrád és Vác irányába láthatunk el. Előttünk magasodik a túlparti Prédikálószékről nézve a folyó felett méltóságteljesen terpeszkedő, szomszédos Szent Mihály-hegy csúcsa is. A szemközti oldalon a Salamon-torony és Visegrád fellegvárának látványa vonzza a tekintetünket. Északi irányba a Börzsöny legmagasabb csúcsai mellett a Csóványos megmagasított kilátója is kivehető a távolban, ha tiszta az idő.

Az eleink után Ázsiában kutató szerzetesről elnevezett, bástyára emlékeztető, kétemeletes kilátót a nagy múltú Encián Turista Egyesület építtette 1938-ban (és adta át a következő évben) a 482 méter magas Hegyes-tetőre. Akkoriban a Szent Mihály-hegy tömbje turisztikai mintaterületként szolgált, ahol a természetjárók viszonylagos szabadságot élvezhettek a kor máshol jellemző viszonyaihoz képest, hiszen nappal járhatták a kialakított turistautakat, emellett többek közt padok, pihenőhelyek épültek számukra.

Megközelítés:

A környék kényelmesen elérhető vonattal a Budapest-Vác-Szob vonalon. A kilátóhoz a legközelebb a Nagymaros vasútmegálló esik, az Országos Kéktúra viszont a Nagymaros-Visegrád megálló mellett halad el. A Hegyes-tető könnyen megközelíthető Zebegény vasútmegállójától is.

• A Nagymaros vasútmegállótól a S/S+ jelzésen kell elindulni. A S jelzés, amelybe idővel becsatlakozik a K jelzés is, felvisz a kilátóhoz (4,2 km).
  • A Nagymaros-Visegrád vasútmegállótól az Országos Kéktúra K jelzésén dél, aztán nyugat felé elindulva közvetlenül a Hegyes-tetőre jutunk (3,8 km).
  • Zebegény vasútmegállójától a S jelzésen induljunk el! Ezen felkapaszkodhatunk egészen a kilátóig (3,9 km).
  • Ha lankásabb úton szeretnénk leküzdeni a tekintélyes szintkülönbséget a Duna és a csúcs között, Zebegényről érdemes a Z jelzésen kisétálnunk, majd rátérnünk a jobbra leágazó Z+ jelzésre, aztán ismét jobbra az Országos Kéktúra K jelzésére, amely már a Hegyes-tetőig visz minket (7,1 km).
  • A nagymarosi Szamaras utca tetejétől a S jelzésen nyugat-délnyugat felé elindulva sétálhatunk fel a kilátóhoz (3,0 km).

Nagymaros, Juliánus Kilátó, 2626 Magyarország

#CsodalatosMagyarorszag Kövess minket Instagramon is!

Használd posztjaidnál a #CsodalatosMagyarorszag hashtaget!